Susålandets Skole

Som en ø ekstruderet op af jorden ligger bygningen i et modeleret landskab. Indvendig fordeler baserum, SFO-lokaler mv sig, om et stort fælles indre.  Et indre fyldt af lommer, nicher og integrerede møbler – til forsamling og fordybelse.
 
I hjertet af fællesrummet er køkkenet, som ligger op mod det store areal til samlinger, spisning, undervisningsforløb, fritidsarrangementer, forældremøder, fysisk udfoldelse m.m. Servicerum danner ryg til det store fællesrum. Foran hvert baserum er der en niche, der oplyses af dagslys fra ovenlysvinduer. Der er indbygget 4 store faste møbler i fællesrummet, med hver sin karakter og taktilitet. Den Spanske Trappe kan benyttes, til fælles formidling overfor flere elever op til 3 klasser på en gang, men i høj grad også som et sted, hvor den enkelte elev kan sidde eller ligge, enten med skoleopgaver, eller i fritiden, kan skabe et inspirerende legerum. Pyramiderne omfatter et område med hævede gulvniveauer i forskellige højder, de er tiltænk mindre grupper, der kan samles på kryds og tværs af niveauerne. Colosseum og er en siddegruppe, som vender ryg mod omgivelserne. Et sted der visuelt og akkustisk løsriver sig fra fællesrummet og giver mulighed for alt fra højtlæsning og stilleleg.  Rumskibet er en hule med plads til kun få. En hule bygget i børneskala med rund indgang.
 
Helt overordnet for materialevalg ligger beslutningen om bæredygtighed i byggeriet. Materialerne skal medvirke til godt indeklima, herunder være enkle at vedligeholde og skal yde lang holdbarhed. Byggeriet opfylder BR2015 uden anvendelse af solceller. Bygningen opvarmes med jordvarme.